Методична скринька

Що таке мобільне навчання (mLearning)?



Мобільне навчання (mLearning) — це форма навчання, яка миттєво доступна за допомогою мобільних пристроїв, таких як смартфони та планшетні комп'ютери. Навчальний контент представлений учням через інтерактивні та соціальні платформи в свій час і зручність.

Основна ідея m-Learning полягає в тому, що учень має можливість отримати доступ до матеріалу практично з будь-якого місця. Це може бути що завгодно, від навчання вдома, в школі, літаку, кафе або в дорозі. 


Стосовно вивчення іноземних мов цей термін також не має єдиного визначення. Так, «мобільне навчання» трактують як «нову навчально-інформаційну реальність, де той, хто навчається, використовуючи мобільний пристрій, отримує миттєвий доступ до навчальних матеріалів і необхідної інформації і має можливість здійснювати комунікацію (з вчителем або іншими учнями) в синхронному й асинхронному режимах для організації особистісно значущої самостійної навчальної діяльності.

 Поняття «мобільні технології» не обмежується різновидами мобільних пристроїв. Цей термін модифікує три основні складові педагогічного процесу: доступ до засобів навчання, форми реалізації навчальної інтеракції і форми подачі навчального матеріалу і завдань. Ці технології забезпечують високу інформативну ємність матеріалу, сприяють стимулюванню пізнавальної активності учнів, забезпечують безперервність навчання. Мобільні технології також забезпечують реалізацію міжпредметних зв’язків і зв’язок навчання з життям.
Методичні функції мобільних технологій передбачають:
 – розвиток продуктивних (говоріння, письмо) і рецептивних (аудіювання і читання) видів мовленнєвої діяльності; 
– формування мовних навичок мови студентів (граматичних і лексичних);
– формування соціокультурної і міжкультурної компетенцій. 


Групи методів мобільного навчання:
1. Додаткові ресурси до навчально-методичних комплексів з вивчення іноземної мови, що є їх частиною, узгоджуються з програмою вивчення іноземної мови і виконуються онлайн безпосередньо в аудиторії або за її межами.
2. Використання при вивченні іноземної мови мобільних технологій для миттєвої передачі даних – так званих мессенджерів (Viber, Telegram, WhatsApp тощо).
3.  Використання мобільних пристроїв у режимі оффлайн, без необхідності використання інтернету. Передусім, мається на увазі активна експлуатація технічних можливостей саме мобільного пристрою для запису, прослуховування чи перегляду інформації, зйомки відео або фото у процесі вивчення іноземної мови, зокрема для завдань з аудіювання та говоріння, а також для самостійної роботи і проектної діяльності.
4. Використанням мережі інтернет в межах теми, що вивчається.
5. Використання спеціальних навчальних програм (мобільних додатків), інтернет-сервісів, навчальних сайтів, онлайн-словників або енциклопедій тощо за власною ініціативою учнів, які прагнуть розвитку своїх мовних компетенцій, і безпосередньо не стосується програми вивчення іноземної мови у навчальному закладі.

Принципи мобільного навчання:
- Доступність. Для всіх в будь-який час, з будь-якого місця. 
- Вимірність. Оскільки мобільне навчання - це своєрідна суміш цифрового і фізичного, то важливим його параметром є необхідність і можливість вимірювання розуміння, засвоєння і презентації знання. 
- Хмарні технології. Розміщення даних на віддалених серверах з можливістю доступу до них у будь-який час – те, що відкриває раніше недоступні рівні роботи та взаємодії між вчителями та учнями. 
- Прозорість. Результат того, що будь-яке наше досягнення за допомогою постів може стати надбанням громадськості – в фейсбуці, твітері або інстаграмі. 
- Геймифікація. Отримання нових знань стає більш динамічним, відходить від академічних стандартів і отримує ігрове наповнення. 
- Асинхронність. Можливість навчатися не в класі, а де завгодно і коли завгодно. 
- Персоналізація. Той хто навчається сам обирає, що, де і коли буде вивчити, а викладачі виступають в ролі експертів, які рекомендують, пояснюють і оцінюють роботу.
- Різноманітність. Плинність ідей і можливостей, постійні зміни і несподівані виклики. 
- Заняття. Важливою складовою залишається координація і контроль викладачем: перевірка завдань у віддаленому доступі, рекомендація за допомогою відправленої посилання тощо. 
- Комбінування. Поєднання цифрової, фізичної та емоційної взаємодії, в якій усі складові представлені в рівних пропорціях. - Завжди на зв'язку. Забезпечення постійного доступу до інформації, пізнавальної рефлексії і взаємозалежної функції через мобільні пристрої. 
- Унікальність. Реалізується завдяки взаємодії і персоналізації. 
Ресурси мобільного навчання:
♦ Книги та додатки; (наприклад, LinguaLeo – для вивчення англійської мови, Pex4Fun від Microsoft Research для вивчення програмування, довідники та словники Lingvo, Britannicaі. )

♦ Системи відеоконференцзв'язку; (Hanhouts, Skype, Zoom, Meet)

♦ Відеоресурси; 

♦ Електронні щоденники, журнали;

♦ Масові відкриті онлайн-курси; (EdEra, Prometheus тощо)

♦ Участь у професійних спільнотах;

♦ Ігри, інтерактивні вправи; (Learningapps, Kahoot, Quizziz, Quizlet тощо)

♦ Електронні уроки, проекти та ресурси для їх створення;

♦ QR-кодування, хмари слів, ментальні карти.


Порівнявши мобільне навчання з традиційним, можна сказати, що мобільне навчання надає можливість моніторингу навчання в реальному часі та забезпечує високу насиченість контенту. Це дозволяє розглядати його не лише як засіб навчання, а й як інструмент спільної роботи, спрямований на підвищення якості навчання, адже унікальними властивостями такого навчання є можливість одночасно взаємодіяти як з одним учнем, так і з усім класом;  можливість динамічно генерувати навчальний матеріал залежно від місцезнаходження учня, контексту навчання та способу використання мобільних пристроїв.

Виходячи з усьго вище сказаного ми бачимо, що більшість видів мобільності можуть бути забезпечені засобами мобільних інформаційно-комунікаційних технологій, що приводить до визначення нового типу мобільності – мобільності засобів ІКТ або технологічної мобільності. У педагогічному досвіді мобільне навчання є технологією з великими можливостями розвитку, в основі якої є той факт, що майже всі учні мають мобільні телефони та ПК. Збільшення доступності та повноправне використання комунікації в процесі такого навчання дає змогу краще використати потенціал учнів та вчителів, індивідуалізує та інтенсифікує процес навчання. 

Використання мобільних технологій
 на уроках іноземної мови:










Comments